معرفی لب تاب های بازار سرفیس لپ تاپ بهتر است یا مک بوک ایر؟ - شهر لپ تاپ

اپل سال‌هاست که لپ تاپ‌های اختصاصی خودش را تولید می‌کند. این لپ تاپ‌ها که با نام مک بوک در بازار حضور دارند، در سال‌های اخیر به صورت صد در صدی توسط اپل طراحی و ساخته می‌شوند. پیش از این سخت افزار مک بوک‌های اپل با لپ تاپ‌های ویندوزی شباهت‌هایی داشت که در مدل‌های جدید این شباهت‌ها هم از بین رفته‌اند.

در طرف دیگر در دنیای ویندوز، شرکت‌های مختلفی لپ تاپ ویندوزی طراحی و عرضه می‌کنند. لپ تاپ‌های ویندوز مدل‌های بسیار متنوع و مختلفی دارند که پاسخگوی هر بودجه و نیازی هستند. چند سال پیش مایکروسافت متوجه شد جای لپ تاپی که توسط خودش تولید شده باشد و بتواند تجربه ناب ویندوز را در اختیار کاربران قرار دهد، خالی است. این خلأ با معرفی سرفیس لپ تاپ توسط مایکروسافت برطرف شد.

از زمان معرفی سرفیس لپ تاپ، که البته نسبت به مک بوک اپل تازه وارد بازار محسوب می‌شد، همیشه این سوال مطرح بوده است که لپ تاپ مایکروسافت بهتر است یا لپ تاپ اپل. برای پاسخ به این سوال ما دست به کار شدیم و برای یک مقایسه منصفانه، دو مدل مشابه از هر کدام از سری محصولات را انتخاب کردیم. در این مقاله قصد داریم یک مک بوک و یک سرفیس لپ تاپ را با هم مقایسه کنیم و ببینیم کدام بهتر است.

مک بوک ایر ۲۰۲۲ یا سرفیس لپ تاپ ۵

همانطور که گفتیم در این مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که بالاخره سرفیس لپ تاپ بهتر است یا مک بوک ایر؟ برای این که بتوان مقایسه‌ای درست و منطقی انجام داد، از هرکدام از این سری لپ تاپ‌ها یک مدل مناسب انتخاب کردیم. از لپ تاپ‌های اپل مک بوک ایر ۲۰۲۲ با پردازنده M2 انتخاب شده و از لپ تاپ‌های مایکروسافت هم مدل سرفیس لپ تاپ ۵. پیش از این که وارد مقایسه بشویم، بد نیست نگاهی به مشخصات این دو دستگاه داشته باشیم.

  مک بوک ایر ۲۰۲۲ سرفیس لپ تاپ ۵ (۱۳.۵ اینچ)
قیمت پایه (دلار) ۱۱۹۹ ۹۹۹
سیستم عامل مک او اس ویندوز
وزن (کیلوگرم) ۱.۲۲ ۱.۲۹
اندازه صفحه نمایش (اینچ) ۱۳.۶‍ ۱۳.۵
وضوح صفحه نمایش ۱۶۶۴ در ۲۵۶۰ ۱۵۰۴ در ۲۲۵۶
پنل صفحه نمایش IPS IPS
صفحه نمایش لمسی ندارد دارد
پردازنده M2 اپل Core i5 یا i7 اینتل
رم (گیگابایت) ۸، ۱۶ یا ۲۴ ۸، ۱۶ یا ۳۲
کارت گرافیک ۸ یا ۱۰ هسته‌ای اپل Iris Xe اینتل
حافظه ذخیره‌سازی ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ یا ۲ ترابایت ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت
طول عمر باتری تا ۱۸ ساعت تا ۱۸ ساعت

 

مقایسه مک بوک ایر با سرفیس لپ تاپ ۵ از نظر قیمت

سرفیس لپ تاپ ۵ با صفحه نمایش ۱۳.۵ اینچی با قیمت پایه ۹۹۹ دلاری، دارای پردازنده Core i5-1235U اینتل، ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD است. این لپ‌تاپ از گرافیک یکپارچه Iris Xe استفاده می‌کند و امکان انتخاب کارت گرافیک مجزا را هم ندارد. مدل‌های بالاتر با پردازنده Intel Core i7-1255U، حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه و حداکثر ۱ ترابایت فضای ذخیره‌سازی ارائه می‌شود. گزینه‌های مربوط به طراحی دستگاه هم شامل طرح‌های فلزی و پوشش پارچه‌ای هستند و شاسی آلومینیومی آنودایز شده در رنگ‌های پلاتینیوم، سیج، مشکی مات و ماسه‌ای موجود است.

چندین پیکربندی برای هر دو مدل ۱۳.۵ و ۱۵ اینچی در دسترس است که بالاترین مدل‌ها به ترتیب با قیمت ۱۶۹۹ دلار (Core i7، ۱۶ گیگابایت رم، ۵۱۲ گیگابایت SSD) و ۲۳۹۹ دلار (Core i7، ۳۲ گیگابایت رم و ۱ ترابایت SSD) در بازار عرضه می‌شوند.

مک بوک ایر ۲۰۲۲ اپل نسبت به مک بوک پرو، لپ تاپ نسبتا مقرون به صرفه و عمومی‌تر اپل است. بیشتر اوقات مک بوک ایر به دلیل سبک و قابل حمل بودنش مورد توجه قرار می‌گیرد و به طور قابل توجهی ارزان تر از گزینه‌های بزرگتر و قدرتمندتر مک بوک پرو ارائه شده توسط اپل است. مک بوک ایر بهترین ترکیب از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها برای کاربران عمومی است که ممکن است به قابلیت‌های حرفه ای مدل‌های Pro نیاز نداشته باشند.

مک بوک ایر ۲۰۲۲ از آخرین نسخه چیپست اپل یعنی M2 برای تامین قدرت سخت‌افزاری بهره‌ می‌برد. مدل پایه با قیمت ۱۱۹۹ دلار به فروش می‌رسد و پردازنده M2 را با صفحه نمایش ۱۳.۶ اینچی Liquid Retina، پردازنده گرافیکی ۸ هسته ای، ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD جفت می‌کند و در رنگ‌های نقره ای، استارلایت، خاکستری فضایی و رنگ نیمه شب موجود است.

آپشن‌های اضافی به شما امکان می‌دهد کارت گرافیک را از ۸ هسته در مدل پایه به یک کارت گرافیک ۱۰ هسته ای قدرتمندتر با قیمت ۱۴۹۹ دلار ارتقا دهید. علاوه بر این می‌توانید میزان رم تا ۲۴ گیگابایت و فضای ذخیره‌سازی را تا ۲ ترابایت ارتقا دهید که هزینه‌ای ۲۴۹۹ دلاری روی دست شما خواهد گذاشت. از آنجایی که می‌توانید یک سرفیس لپ‌تاپ ۵ را با همان مقدار حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی با ۲۰۰ دلار کمتر در اختیار بگیرید، لپ‌تاپ مایکروسافت در اینجا یک برد جزئی به دست می‌آورد.

مک بوک ایر در برابر سرفیس لپ تاپ ۵؛ سخت‌افزار

وقتی صحبت از سخت‌افزار و ویژگی‌ها می‌شود، بسیاری از موارد به تفاوت‌های اصلی بین پردازنده‌های اینتل و اپل برمی‌گردد. با انتخاب شما از پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل Core i5 و Core i7، لپ‌تاپ سرفیس ۵ قدرت زیادی برای بسیاری از مصارف دارد، از پروژه‌های دانش‌ آموزی یا دانشجویی گرفته تا بعضی از برنامه‌های سنگین مورد استفاده در خانه یا محل کار. ویرایش عکس توسط پردازنده تر Core i7 بهتر انجام می‌شود، اما هر دو گزینه CPU برای استفاده عمومی عالی هستند و معماری دو لایه جدیدترین تراشه‌های اینتل هم به عملکرد عالی و هم بهره وری انرژی عالی سرفیس لپ تاپ ۵ کمک کرده‌ است.

چیپست M2 مک بوک ایر نیز به طور مشابه برای انواع کاربردها، از مرور وب تا عملکردهای چند وظیفه‌ای و حتی ویرایش فایل‌های ویدیویی، کاملا قابل استفاده است. ویرایشگرهای حرفه‌ای عکس و ویدیو ممکن است بخواهند گزینه‌هایی که اندکی قدرتمندتر هستند، مانند M1 Pro و M1 Max موجود در لپ تاپ‌های مک بوک پرو را در نظر بگیرند، اما برای اکثر کاربران، پردازنده M2 مک بوک ایر همه این کارها را به خوبی انجام می‌دهد.

اگر بخواهیم معیاری کلی برای مقایسه چیست مک بوک ایر و پردازنده‌های سرفیس لپ تاپ ۵ ارائه بدهیم، باید بگوییم که می‌توانید M2 را یک گزینه میانی بین گزینه‌های Core i5 و Core i7 ارائه شده توسط Surface Laptop 5 در نظر بگیرید. اما تفاوت‌های بزرگ‌تر در زمینه‌هایی مانند نرم افزار و پشتیبانی از ویژگی‌ها دیده می‌شود. این کمتر به قابلیت فنی مربوط می‌شود و بیشتر به اولویت یک اکوسیستم یا خود آن اکوسیستم مربوط می‌شود.

سایر ویژگی‌ها واضح تر هستند. به عنوان مثال، فضای ذخیره سازی در نگاه اول مشابه به نظر می‌رسد، با هر دو سیستم گزینه‌های پیکربندی با ظرفیت‌های ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت روبرو هستیم. در حالی که اپل در حداکثر حجم ذخیره سازی (تا ۲ ترابایت) بالاتر می‌رود، مایکروسافت با درایوهای قابل جابجایی و تعویض بهتر این کار را انجام می‌دهد و به کاربران این امکان را می‌دهد که خودشان یک درایو ۲ ترابایتی بزرگتر را روی سرفیس لپ تاپ ۵ خود نصب کنند و فرصتی برای تعمیر و ارتقاء پس از خرید داشته باشند. ماژول‌های ذخیره سازی اپل همگی مستقیما به مادربرد لحیم می‌شوند و عموما پس از خرید برای کاربران غیرقابل دسترسی هستند. اگر ارتقاء یا خدمات طولانی مدت برایتان مهم است، سرفیس لپ تاپ ۵ گزینه بهتری است.

مک بوک ایر در برابر سرفیس لپ تاپ ۵؛ ارتباطات

سرفیس لپ تاپ ۵ و مک بوک ایر هر دو دارای وای فای و بلوتوث هستند، اما با وجود مشخصات تقریبا یکسان، بعضی تفاوت‌های جزئی در قابلیت‌هایی که هرکدام ارائه می‌دهند وجود دارد. سرفیس لپ تاپ ۵ مجهز به Wi-Fi 6E است که در هنگام استفاده از روتر Wi-Fi 6E، عملکرد بهتری از مک بوک ایر خواهد داشت. نسخه جدیدتر استاندارد ۸۰۲٫۱۱ax تأخیر کمتری ارائه می‌کند و می‌تواند دستگاه‌های بیشتری را به طور همزمان مدیریت کند.

به طور مشابه، تفاوت بین بلوتوث ۵.۱ سرفیس و بلوتوث ۵.۰ مک بوک ایر اندک است. اما تفاوت نسخه ۵.۱ در آنتن‌های داخلی اضافی و اطلاعات ذخیره شده دستگاه است تا اتصال بهتر دستگاه و جفت شدن سریع‌تر را فراهم کند. اینها تفاوت‌های بسیار ظریفی هستند. مگر اینکه یک روتر Wi-Fi 6E داشته باشید یا به طور مکرر از لوازم جانبی بی سیم بلوتوث استفاده کنید، ممکن است اصلا تفاوتی حس نکنید. با این حال، هرچند با اختلاف ناچیز، در این قسمت هم سرفیس لپ تاپ ۵ نسبت به مک بوک ایر ۲۰۲۲ عملکرد بهتری دارد.

مک بوک ایر در برابر سرفیس لپ تاپ ۵؛ درگاه‌ها

در بحث اتصال، پورت‌های فیزیکی مهم‌تر هستند. سرفیس لپ‌تاپ ۵ به یک کانکتور USB Type-C Thunderbolt 4 و یک اتصال USB 3.1 Type-A مجهز است – نوعی که توسط درایوهای فلش و لوازم جانبی USB قدیمی‌تر استفاده می‌شود. از طرف دیگر، مک بوک ایر ۲۰۲۲ اپل دارای دو پورت Thunderbolt 4 با همان کانکتورهای USB-C است، اما اگر می‌خواهید نوع دیگری از دستگاه را متصل کنید، باید از یک داک استیشن (هاب) یا آداپتور استفاده کنید. هر دو دستگاه از کابل‌ها و پورت‌های برق اختصاصی استفاده می‌کنند که فضایی را برای استفاده کامل از سایر پورت‌هایشان باقی می‌گذارد. با این حال، دو درگاه تاندربولت ۴ مک بوک ایر به سادگی از سرفیس لپ تاپ ۵ برتری دارد. بنابراین در این مقایسه اولین برتری مک بوک ایر ۲۰۲۲ رقم می‌خورد.

مک بوک ایر در برابر سرفیس لپ تاپ ۵؛ صفحه نمایش

بزرگ‌ترین تفاوت، جدای از نرم افزار، ممکن است صفحه نمایش این دو لپ تاپ باشد. با توجه به این که صفحه نمایش هر لپ تاپ چیزی است که ساعت‌ها به آن نگاه می‌کنید، بسیار مهم است. سرفیس لپ تاپ ۵ دارای صفحه نمایش ۱۳.۵ اینچی PixelSense، پنل IPS با وضوح ۲۲۵۶ در ۱۵۰۴ پیکسل و قابلیت صفحه نمایش لمسی است. صفحه نمایش مک بوک ایر هم به همین اندازه است، با صفحه نمایش ۱۳.۶ اینچی Liquid Retina که وضوح ۲۵۶۰ در ۱۶۶۴ پیکسل را برای تراکم پیکسلی کمی بالاتر (۲۲۴ پیکسل در اینچ) در مقایسه با ۲۰۱ در سرفیس لپ تاپ ۵ ارائه می‌دهد.

هر دو روشنایی عالی و پشتیبانی از محتوای HDR را ارائه می‌دهند، اما فقط سرفیس لپ تاپ ۵ دارای قابلیت لمسی است. اگر می‌خواهید تعامل عملی بیشتری داشته باشید، مایکروسافت سرفیس را به انتخاب بهتری تبدیل می‌کند. البته به خاطر داشته باشید که صفحه نمایش اپل کمی بزرگتر و واضح‌تر است، بنابراین در قسمت مقایسه صفحه نمایش مک بوک ایر و سرفیس لپ تاپ، نمی‌توان برتری را به یکی از این دو مدل نسبت داد.

مک بوک ایر در برابر سرفیس لپ تاپ ۵؛ عمر باتری

هر دو اپل و مایکروسافت تخمین می‌زنند که باتری لپ تاپ آن‌ها برای ۱۸ ساعت استفاده منظم دوام می‌آورد. طبق آزمایشاتی که سایت PCMag انجام داده‌است، باتری مک بوک ایر ۲۰۲۲ حدود ۱۳ ساعت شارژدهی دارد اما در مورد شارژدهی سرفیس لپ تاپ ۵ آزمایش دقیقی انجام نشده است. در این مورد باید به تجربه‌های گذشته اتکا کرد و عدد شارژدهی سرفیس لپ تاپ ۵ را کمی پایین‌تر از مک بوک ایر ۲۰۲۲ در نظر گرفت. در این بخش هم برتری جزئی با مک بوک ایر ۲۰۲۲ است.

مک بوک ایر در برابر سرفیس لپ تاپ ۵؛ نرم‌افزار

در نگاه کلی، بزرگترین تفاوت بین مایکروسافت سرفیس لپ تاپ ۵ و مک بوک ایر مجهز به M2 در بحث سخت افزار نیست، بلکه نرم افزار است. هر دو پلتفرم که این لپ تاپ‌ها مبتنی بر آن‌ها هستند، امروز در بهترین وضعیت خود قرار دارند. ویندوز ۱۱ به دلیل برداشت تازه از محیط آشنای ویندوز، همراه با یکپارچگی اضافه شده اندروید، به عنوان سیستم عامل منتخب کارشناسان مطرح است. اما macOS Monterey اپل در واقع به دلیل ویژگی‌های بسیار کارآمد، برنامه‌های بهره‌وری رایگان و یکپارچگی عمیق با iPad و iPhone، رتبه بالاتری دارد.

در نهایت، بحث نرم‌افزار بیشتر به ترجیح کاربر مرتبط است. ویندوز همیشه گسترده‌ترین پشتیبانی نرم‌افزاری را به‌ویژه برای کاربران تجاری و توسعه‌دهندگان مستقل ارائه می‌دهد، اما سازگاری با دستگاه‌های تلفن همراه ویژگی نسبتا جدید ویندوز است که به آن اضافه شده. از سوی دیگر، اپل از ابتدا برای کارکرد هماهنگ و خوب با تمام محصولات اپل ساخته شده است، اما گاهی اوقات در بخش سازگاری نرم‌افزارها عملکرد ضعیف‌تری دارد. بنابراین اعلام برنده در این قسمت کاملا بر اساس سلیقه و طرز استفاده کاربر است.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به سوال سرفیس لپ تاپ بهتر است یا مک بوک ایر پاسخ دهیم. این دو محصول جذاب دنیای تکنولوژی را از جهات مختلف بررسی کردیم و در نهایت تصمیم‌گیری را به عهده مخاطب می‌گذاریم. اگر تصمیم به خرید مک بوک ایر یا سرفیس لپ تاپ ۵ دارید، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی تاپ رایان، در بخش تخصصی لپ تاپ مدل‌های مختلف این سری محصول را مشاهده و ضمن اطلاع از قیمت به روز این لپ تاپ‌های جذاب، از مشاوره تخصصی تاپ رایان بهره مند شوید. برای ورود به تاپ رایان به راحتی می‌توانید از آدرس www.toprayan.com و یا جستجوی عبارت خرید لپ تاپ تاپ رایان در گوگل و انتخاب گزینه اول نتایج جستجو، وارد فروشگاه اینترنتی تاپ رایان بشوید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 322 views بار دسته بندی : لپ تاپ تاريخ : 25 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.