معرفی لب تاب های بازار مانیتورها و سلامت چشم: نحوه کاهش خستگی و استرس بینایی - شهر لپ تاپ

امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از کارها به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود و به‌ناچار مجبوریم ساعات طولانی از روز را به مانیتورهای کامپیوتر، موبایل، تبلت و… نگاه کنیم. همان‌طور که می‌دانید نمایشگرها دارای نور و اشعه هستند و به‌مرورزمان می‌توانند باعث خستگی چشم و کاهش بینایی شوند. به همین علت در سال‌های اخیر، شرکت‌های تولیدکننده این نوع محصولات سعی دارند تا نمایشگرها را طوری بسازند که این مشکلات تا حد زیادی برطرف شود.

در این مطلب قصد داریم به بررسی انتخاب درست مانیتور و نحوه کاهش خستگی و استرس بینایی بپردازیم تا اگر شما هم به‌وسیله کامپیوتر یا موبایل کسب درآمد دارید، بتوانید از سلامت چشم خود محافظت کنید.

نحوه کاهش خستگی و استرس بینایی با انتخاب یک نمایشگر مناسب

همان‌طور که گفته شد، بیشتر مانیتورهایی که در سال‌های اخیر تولید می‌شوند به‌نوعی می‌توانند از چشم‌ها محافظت کنند. اما باز هم نکات دیگری وجود دارند که باید پیش از انتخاب مانیتور به آن‌ها توجه کرد:

اندازه صفحه‌نمایش: اگر چشم‌های ضعیف و حساسی دارید، بهتر است محصولی را انتخاب کنید که نمایشگر بزرگی داشته باشد. قطعاً هر چقدر سایز یک نمایشگر بیشتر باشد، وضوح و کیفیت تصاویر بهتر خواهد شد و شما در فاصله دورتری نسبت به مانیتور قرار می‌گیرید. اما وقتی نمایشگر کوچک باشد، شما مجبور هستید نمایشگر را به چشم‌های خود نزدیک کنید و در نتیجه فشار زیادی به آن‌ها وارد می‌شود.

  • توجه به‌وضوح تصاویر: کیفیت و وضوح تصاویر با میزان رزولوشن صفحه مشخص می‌شود. قطعاً هرچقدر این المان بیشتر باشد، تعداد پیکسل‌های نمایشگر بیشتر شده و تصاویر باکیفیت بهتری نمایش داده می‌شوند. این ویژگی برای جلوگیری از آسیب چشم بسیار مهم است و معمولاً باتوجه‌به سایز نمایشگر مشخص می‌شود.
  • فیلتر نور آبی: نور آبی موجود در مانیتورها، می‌تواند تأثیر منفی روی چشم‌ها داشته باشد. به همین علت نمایشگرهای جدید را با فیلتر نور آبی تولید می‌کنند و می‌توانید آن‌ها را روی حالت شبانه‌روزی تنظیم کنید. درواقع این فیلتر، نور و گرمای ساطع شده از نمایشگر را تا حد زیادی خنثی می‌کند تا به چشم آسیبی وارد نشود.
  • سرعت بازنویسی تصویر: در هنگام انتخاب نمایشگر، سرعت فریم اهمیت زیادی دارد. سرعت فریم به معنای تعداد تصاویری است که در هر یک ثانیه روی نمایشگر نشان داده می‌شود و هرچقدر مقدار آن بالاتر باشد، تصاویر در حالت پایدارتری قرار خواهند گرفت. این موضوع تا حد زیادی در کاهش خستگی چشم مؤثر است.

اگر قصد خرید مانیتوری را دارید که از هر لحاظ محافظ چشم‌های شما باشد، می‌توانید از طریق پلتفرم اسنپ شاپ اقدام کنید. این سامانه اینترنتی انواع مانیتور مانند مانیتور ال‌جی، موبایل، لپ‌تاپ، کامپیوتر و سایر سیستم‌های هوشمند را موجود دارد و البته با قیمتی مناسب در اختیارتان قرار می‌دهد. حتی خرید تبلت سامسونگ از اسنپ شاپ امکان‌پذیر است و ظرف مدت کوتاهی به دستتان خواهد رسید.

 

چگونه از چشم‌های خود در برابر مانیتورها محافظت کنیم؟

با انتخاب یک مانیتور با مشخصات بالا تا حدودی می‌توان از چشم‌ها محافظت کرد. اما قطعاً نیاز است که شما هم نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید عوارض این موضوع را به حداقل برسانید. در ادامه به اقدامات ضروری که باید در هنگام تماشای مانیتور رعایت کرد اشاره می‌کنیم.

نور صفحه‌نمایش را تنظیم کنید…

نور صفحه‌نمایش به‌شدت می‌تواند به چشم آسیب وارد کند. به همین علت حتماً آن را در حالت استاندارد تنظیم کنید. به صورتی که هم تصاویر را ببینید و هم به چشم فشار وارد نشود. بهترین راه برای مقابله با این مشکل، کاهش نور سفید و افزایش نور خاکستری است.

نور فضای کار باید مناسب باشد…

نور محیط کار باید به‌گونه‌ای باشد که بتوانید نمایشگر و محتوای داخل آن را به‌وضوح ببینید. درواقع اگر به طور تقریبی نور محیط با نور صفحه‌نمایش یکسان باشد، کمترین آسیب و فشار روی چشم‌ها وارد خواهد شد. البته بهتر است تا جای ممکن از نور غیرَطبیعی برای روشنایی اتاق یا تماشای موبایل استفاده نکنید.

فاصله استاندارد میان چشم و نمایشگر را رعایت کنید

فاصله‌ای که کاربر با نمایشگر ایجاد می‌کند، می‌تواند روی سلامت چشم تأثیر زیادی داشته باشد. پس تا جای ممکن در فاصله استانداری با نمایشگر قرار بگیرید. فاصله استاندارد تا مانیتور کامپیوتر بین ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر است. اما قطعاً برای موبایل این فاصله می‌تواند کمتر باشد.

پلک‌زدن را فراموش نکنید…

بسیاری از افراد هستند که به طور ناخودآگاه به مانیتور خیره می‌شوند و ممکن است تا دقایق طولانی پلک نزنند. این کار به‌مرورزمان باعث خشکی و سوزش چشم‌ها خواهد شد. پس در هنگام تماشای نمایشگرها، حتماً هر چند ثانیه یکبار پلک بزنید تا رطوبت چشم‌ها حفظ شود. حتی برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید از اشک مصنوعی نیز استفاده کنید.

عینک‌های مخصوص بزنید…

بهترین روش برای حفظ سلامت چشم، استفاده از عینک‌های مخصوص است؛ بنابراین اگر جزو افرادی هستید که به طور مداوم با لپ‌تاپ، کامپیوتر یا موبایل کار می‌کنید، حتماً از پزشک خود بخواهید یک عینک مناسب برایتان تجویز کند. معمولاً این نوع عینک‌ها اشعه نور را کاهش داده و تصاویر را با کنتراست بالاتر نشان می‌دهند.

هر چند دقیقه یکبار استراحت کنید…

افرادی که روزانه ساعت‌های زیادی را به نمایشگرهای مختلف خیره می‌شوند، بهتر است هر بیست دقیقه تا نیم ساعت یکبار، به چشم‌های خود استراحت دهند. البته این موضوع کاملاً بستگی به شرایط و سلامت چشم شما دارد. اما قطعاً نباید بیش از سه ساعت به طور مداوم به نمایشگر نگاه کنید.

سایز فونت‌ها را در حالت استانداردی تنظیم کنید…

سایز فونت موبایل یا کامپیوتر باید در حدی باشد که به‌راحتی بتوانید مطالب و اطلاعات مختلف را از یکدیگر تشخیص دهید. قطعاً اگر فونت بیش از حد ریز باشد، در هنگام چک‌کردن نمایشگر، فشار زیادی روی چشم‌ها ایجاد خواهد شد.

خرید مانیتورهای استاندارد برای حفاظت از سلامت چشم

افرادی که به طور مداوم به نمایشگرهای موبایل، تبلت، کامپیوتر و… خیره می‌شوند، همواره به دنبال راهکارهایی برای نحوه کاهش خستگی و استرس بینایی خود هستند. زیرا بینایی یک موهبتی بزرگ است که باید از سلامت آن محافظت کرد. به همین علت در این مطلب درباره ویژگی‌های یک مانیتور خوب و نکاتی که باید در حین تماشای نمایشگرها رعایت کرد را بررسی کردیم تا به اطلاعات بهتری در این زمینه دست یابید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 423 views بار دسته بندی : اخبار تاريخ : 24 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.